3x succesvoller communiceren met een Message House
In de drukke wereld is communiceren key. Je wilt je doelgroep bereiken, maar bent niet de enige. Juist daarom is efficiënt communiceren de sleutel tot succes.
Met veel taken op je bordje is het moeilijk om ook nog je communicatiedoelen te behalen. Toch?
Echt niet.
Tenminste, niet als je gebruikmaakt van een Message House.
Een wat? Ik hoor je denken.
Een message house. Het helpt jouw bedrijf met heldere, eenduidige communicatie. Voordat we verder gaan, leggen we eerst uit wat het precies is.
Message House
De definitie is als volgt: een communicatiemiddel om je verschillende boodschappen onder één overkoepelend dak te brengen. Het ‘dak’ is je koepelverhaal. Daaronder bewaar je de belangrijkste boodschap(pen) die je wilt overbrengen. Door het gebruik van een message house, spreek je altijd dezelfde consistente taal, afgestemd op je doelgroep.
Dat betekent in de praktijk dat in iedere vorm van communicatie deze boodschappen altijd terugkomen. Je zet ze kracht bij door onderbouwing, bewijsvoering of voorbeelden. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een succesverhaal van een klant of positieve cijfers.Het creëren van een message house is een waardevolle investering in de toekomst. Het maakt je communicatie eenvoudig, efficiënt en doeltreffend.
De 3
voordelen van een
message house
- Duidelijkheid. Iedereen spreekt dezelfde taal. Intern en extern.
- Efficiëntie. Tijd is geld. De informatie is voorhanden. Je hoeft niet steeds iets nieuws te bedenken.
- Kracht en consistentie. De kracht van herhaling werkt altijd.
Succesvolle bedrijven gebruiken een message house.
Het voorkomt dat je tijd verspilt, je doelen niet behaald of je communicatie(strategie) constant moet bijstellen. Bij
HiConnects zagen we bedrijven worstelen voordat ze een message house gebruikten.
Wat er gebeurde ⤵
→ Inconsistente boodschappen. Resultaat: tegenstrijdigheid en verwarring.
→ Onzekere medewerkers in en over hun communicatie.
→ Veel verloren tijd (en geld!) aan communicatie.
→ Vertraagde campagnes.
→ Geen of een gebrek aan merkidentiteit/employer brand.
Kortom, alles wat je niet wilt. Laten we daarom inzoomen op succesfactoren.
Bouwen aan een succesvol Message House
Verzamel informatie binnen je organisatie.
Bouwen aan je ‘huis’ doe je samen—met input van iedereen die je doelgroep raakt, van magazijnmedewerker tot accountmanager. Die gezamenlijke input vormt de basis voor jullie koepelverhaal, waarmee je het verschil maakt.
Bepaal vervolgens de pijlers
oftewel: je boodschap. Waarmee of waarom maak jij het verschil? Durf jij advocaat van de duivel te spelen? Durf je kritisch te zijn? Of hanteer je liever de
‘wij van wc-eend aanpak’? Een blik van buiten kan verhelderend werken.
De fundering
van dat alles is de bewijsvoering. Simpele uitingen die je verhaal en onderliggende pijlers bevestigen en kracht bij zetten. Bijvoorbeeld:
‘Onze pakketdienst ontzorgt u graag.
→ Daarom kiest u bij ons zelf de ideale aankomsttijd’
Onze aanpak
Tot slot volgt de implementatie van je message house.
De keuze voor een strategie moet passen bij jouw organisatie en je doelen. Je wilt toch zeker zijn van het maximale resultaat?
Bij Hiconnects begeleiden we de bouw van ‘jullie huis’. We maken gebruik van een stappenplan en het
sweetspotmodel.
Dit maakt (de opbouw van) je message house eenvoudig, begrijpelijk en inzichtelijk voor iedereen binnen jouw organisatie.
Vervolgens bepalen we de meest effectieve strategie voor de langetermijn.
We plannen graag een vrijblijvende kennismaking met je in. Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen?
Plan een strategische
sparsessie in met Hiconnects.
1. Analyse en strategische positionering
Wij analyseren de brand en bedenken een strategische positionering waarin we het beste kunnen targetten.
2. Content creatie en uitrol
Wij bedenken de content, rollen de content uit en creëren de content.
3. Evaluatie & optimalisatie
Wij evalueren en optimaliseren het project.
Daarnaast checken wij altijd bij de klant of alles in orde is.